|
Prodlouženi Osoblažky má ohlas.Úzkokolejka Osoblažka existuje přes sto let. Od samého počátku železniční inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy až do polských Raclawlc. Bohužel, napjaté vztahy mezi rakouskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení realizovat. Schengenský prostor bez hranic oživil dávné sny o mezinárodní úzkokolejce.
Nádraží Raclawice má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné - budova stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti. Cestující z Osoblažská by zde mohli přesednout třeba na rychlík směr Nisa nebo Katowice. "Pokud vím, existují pouze dvě mezistátní úzkokolejky. Jedna v Asii a druhá v Jižní Americe. Ty ale mají jen nákladní vagóny. Pokud se podaří Osoblažku protáhnout do Polska, bude to jediná mezistátní úzkokolejka s osobní dopravou na světě. České i polské dráhy man hustou síť železnic, ale jejich propojeni je minimální. Osoblažka má šanci být nejen technickou raritou, ale také mezinárodní spoj licí dvou významných železničních sítí. Hrubé odhady nakladu jsou asi dva miliony eur." představil základní myšlenku Jaromír Foltýn, jednatel společnosti Slezské zemské dráhy, která na Osoblažce pořádá nostalgické parní jízdy. V Raclawicích je po technické stránce vše připraveno pro parní lokomotivy z Osoblažky. Na nádraží je vodní jeřáb, zachovalé historické nádrže na vodu i depo se skladem uhlí.
Nápad propojit Raclawice s Osoblahou železnicí vzbudil velký ohlas také na polské straně. " V Raclawicích ještě nedávno nikdo nevěděl, že za humny mají atrakci v podobě Osoblažky. Dnes tam propagační materiály Osoblažská jdou na dračku a Poláci tvoří minimálně polovinu pasažérů prázdninových jízd parním vlakem. Máme měsíc na to, abychom si důkladně prošli terén kolem hranic a navrhli dvě až tři varianty, kudy vést železniční koridor úzkorozchodky," popsal situaci Foltýn.
Na zelené louce bude potřeba vybudovat 1,5 kilometru úzkorozchodné tratě na české straně a 1,5 kilometru v Polsku. V Polsku by se Osoblažka měla napojit na zrušenou trať Hlubčice - Raclawice, která vlak přivede až na nádraží v Raclawicích. Tato trať má sice standardní rozchod, ale položením třetí kolejnice doprostřed by se z ní mohla stát univerzální trať, po které mohou jezdit úzkorozchchodné vlaky i ty s běžným rozchodem kol. Toto řešení naráží na zajímavý právní problém, protože polské drážní předpisy s univerzální tratí se třemi kolejnicemi nepočítají a takzvanou kolejovou splétku vůbec neznají.
Až budou varianty trati přípravě ne, začne jednání s majiteli pozemků. Jedná se o obecní, státní i soukromou půdu. " Vzhledem k tomu, že nemáme dost prostředků, abychom mohli při výkupech přesvědčovat velkorysými nabídkami, hade nutné vysvětlit majitelům pozemků prospěšnost železnice. Jsem optimista. protože v Polsku žiji stejně zapáleni fanoušci železnice jako u nás. Poláci ni udělali obrovský kus práce, když dokázali vyčistit zrušenou trať Raclawice - Hlubčice od náletových dřevin. Dnes by tudy s mírným rizikem, opět mohl projet motoráček. Do čistění tratě se zapojila široká veřejnost. na brigádách se domlouvali třeba ' sousedé cestou z kostela, jen aby pomohli dobré věci," dodal Foltýn.
Polští fanoušci železnice už mysli daleko dopředu a věří, že by po ' prodloužení Osoblažky mohlo následovat obnovení provozu na trati Raclawice - Hlubčice. Poslední vlak tudy projel v roce 2000. Místním vadí, že hlubčické nádraží, nádherná velká novosecesní budova, je uzavřené, zchátralé a částečně rozkradené "Požadavek polských kolegů na obnovení trati Hlubčice - Raclawice nás přivedl na řadu dalších nápadů. Zjistili jsme například, že v roce 1934 díky této trati dokázal rychlík dojet z Opavy do Berlína za šest hodin. Já se svým výkonným autem se dnes nedostanu do Berlína rychleji, než to zvládaly parní vlaky před sedmdesáti lety. Možná toto spojení otevře železniční dopravě nečekané možnosti," uzavírá Foltýn.
Krnovské noviny REGION
ze dne 13.října 2009 DALŠÍ INFORMACE: 298 Úzkorozchodná trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha SOUVISEJÍCÍ TISKOVÉ ZPRÁVY A ČLÁNKY
Zveřejněno 13.10.2009 v 18:51 hodin Copyright 1998-2024 © Luděk Šorm |