[Hlavní strana] [Kalendář akcí] [Kontakt] [Pro registrované]


Návrat na hlavní stranu

Rekord: více než deset tisíc cestujících

Slezské zemské dráhy jezdí o prázdninách po Osoblažce s parním vláčkem už pátou sezónu. Prvním rokem tuto atrakci využilo sotva pět set cestujících, letos jejich počet přesáhl deset tisíc.
Zájem o Osoblažku roste závratným tempem především díky přílivu polských turistů, kteří až v Schengenu objevili zajímavosti, které měli celý život za humny. Dnes tvoří Poláci při nostalgických parních retro jízdách asi polovinu všech cestujících.
Stávalo se, že na peróně v Třemešné čekalo až 300 zájemců o svezení parním vláčkem. Do vagónů se sice vlezli, ale ne všichni měli místo k sezení. Někteří raději zvolili svezení na stojáka cyklovagonem mezi koly a přesto se průvodči sotva prodíral vagóny. Také výprava za osvěžením do pivního vagónu byla složitá. "Letos jsme měli v historické soupravě sedm vagónu, příští rok jich už bude devět. To je ale bohužel maximum. Máme sice dost vagónů i dostatečné silné
lokomotivy, které by ještě nějaký ten vagón navíc utáhly, ale na Osoblažce nás limituje hlavně délka nástupiště. Konstruktéři nepočítali s tak dlouhými soupravami,"
vysvětluje Jaromír Foltýn, který prostřednictvím Slezských zemských drah je hlavním iniciátorem nostalgických akcí na úzkokolejce.
Pokud ani dva vagóny navic nebudou stačil přílivu cestujících, je možné řešit situaci také vysláním další historické soupravy na trať. Křižování dvou parních lokomotiv by se tak mohlo stát další senzací a atrakcí Osoblažky.
Dalším problémem je, že většina fanoušků osob!ažské úzkokolejky přijíždí v autech, Jejich auta o prázdninových víkendech zaberou v Třemešné všechna parkovací místa. Se starostou Třemešné panem Glaldou už jednáme zda by na louce poblíž nádraží, která patři Českým drahám, nebylo možné zřídit parkoviště. Každou jízdu parního vlaku provází kolona aut, aby část rodiny měla zážitky z vagonu a ostatní si vlak fotografuji zvenku. Když takové množství aut dorazí k osoblažskému nádraží, opět tam vznikají problémy s parkováním," popsal situaci Foltýn.
Nádražní restaurace v Osoblaze a v Třemešné žijí už Jen ve vzpomínkách pamětníku, takže při náporu cestujících zde nějaké občerstvení citelné chybí. "Sypání uhlí i nabíráni vody do lokomotivy je posvátný obřad, který si železniční fanoušci nenechaji ujít, ale jinak si při čekání na nádraží nemají kam zajít.
V pivním vagónu, což je vlastně vůz s bufetem, samozřejmé jede mikrovlnka nonstop, ale když se sejde hodně hladových cestujících, může se stát, že na někoho se už párek nedostane. Chtěli bychom proto zřídit také na nádražní bufet s klobásami, pivem a se záchody, který bude v provozu aspoň o víkendech,"
dodal Jaromír Foltýn.
Provozovatele úzkokolejky poněkud zaskočilo rozhoď nutí Českých drah, které ještě letos zruší v Třemešné výpravčího. Aby se vlaky nesrazily, může díky moderní technice na dálku zajišťovat dispečer z Krnova. "Dosud výpravčí v Třemešné suploval funkci informačního centra. Lidé se ho ptali nejen kdy jede pára na Osoblahu, ale třeba také kde se prodávají suvenýry nebo dávají turistická razítka... Proto jednáme s Českými drahami o možnosti pronajmout si místnost na nádraží v Třemešné aspoň o víkendech. Mohly by se zde prodávat kromě suvenýru také jízdenky na parní vlak a průvodčí by je jen kontroloval. Máme dokonce připravený historický stroj, kterým se kdy si razilo datum na lepenkoví jízdenky," dodal Foltýn.
Krnovské noviny REGION
ze dne 13.října 2009
Zveřejněno 13.10.2009 v 19:38 hodin


Copyright 1998-2024 © Luděk Šorm