|
Z tiskových zpráv a článkůHistorické jízdy na Osoblažce se těší stále větší popularitě, protože organizátoři každou sezónu překvapí něčím novým. Na realizaci některých nápadů už se pracuje, jiné jsou zatím jen ve stadiu úvah. České dráhy se už pět sezón dělí se Slezskými zemskými dráhami o úzkorozchodnou trať Třemešná - Osoblaha, takzvanou Osoblažsku. České dráhy zde zajišťuji přepravu pasažérů celoročně, Slezské zemské dráhy sem o prázdninách lákají turisty na nostalgické jízdy parních lokomotiv. V počátcích historických jízd na Osoblažce parní lokomotivy obsluhovali pamětníci, kteří pracovali na železnici už v parní éře. Protože je tato práce fyzicky velmi náročná, je nejvyšší čas zaškolit mladé pomocníky. Slezské zemské dráhy jezdí o prázdninách po Osoblažce s parním vláčkem už pátou sezónu. Prvním rokem tuto atrakci využilo sotva pět set cestujících, letos jejich počet přesáhl deset tisíc. Úzkokolejka Osoblažka existuje přes sto let. Od samého počátku železniční inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy až do polských Raclawlc. Bohužel, napjaté vztahy mezi rakouskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení realizovat. Schengenský prostor bez hranic oživil dávné sny o mezinárodní... Velkolepé oslavy 111. výročí existence osoblažské úzkokolejky v sobotu 20. června budou ve znamení parních vlaků. Vlaková souprava tažená funící lokomotivou vyjede už z Krnova. Z Třemešné do Osoblahy bude pokračovat úzkokolejná souprava tažená dvěma parními lokomotivami, což je evropská rarita. Jako na talíři měli ve čtvrtek 21. května naservírovány atrakce Krnovská a Osoblažská polští účastníci seznamovacího výletu. Autobus k nám přivezl z Polska zástupce turistických center, médií, podnikatele v cestovním ruchu i zástupce samospráv a případné investory. Na známou osoblažskou železniční trať vyjel technický unikát: úzkorozchodná parní lokomotiva Škoda. Je to poslední z pěti exemplářů, které byly vyrobeny před šedesáti lety Škodovkou pro Jugoslávii. Rumunská parní lokomotiva Resita, která je hlavní letní atrakcí na osoblažské úzkokolejce, dostane příští rok možná rakouskou sestřičku. Neustrnout a neuspokojit se s dosaženým - to je základ úspěšného podnikání. Po čtvrtém roce provozu výletní vlakové soupravy mají Slezské zemské dráhy, o.p.s. (SZD) už bohaté zkušenosti. Přestože letos byl velký zájem o cestování vláčkem, jeho provoz je stále ztrátový. Parní lokomotiva, supíci po trati mezi zlátnoucím zlátnoucím obilím a táhnoucí za sebou nesourodou, leč atraktivní změť historických vagonků - takový pohled nabízí po celé prázdniny osoblažská úzkokolejka. Už v dobách, kdy úzkokolejná trať vznikala na rýsovacích prknech železničních inženýrů, se posuzovala možnost prodloužení kolejí z Osoblahy až do polských Raclawic. Bohužel napjaté vztahy mezi Raousko-uherskou monarchii a Pruskemtehdy neumožnily propojení železnic realizovat. [celý text (prozatím připojeny 3 názory)] [298 Úzkorozchodná trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha, zveřejněno 15.11.2006] Po určitých počátečních problémech, kdy zvláště počasí nepřálo jízdě historického vlaku s otevřenými vagóny, je o letních prázdninách slušný zájem o jízdu historickým vlakem po úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy. I z tohoto důvodu chtějí v budoucnu provozovatelé parního vláčku 1.parní úzkorozchodná... Copyright 1998-2024 © Luděk Šorm |